Počet smrtelných pracovních úrazů v roce 2023 zaznamenal pokles o 9 případů proti roku předcházejícímu a dosáhl celkového počtu 78 případů. Rozdílný byl i počet událostí (75) ve srovnání s rokem 2022 (86).
V prvních deseti letech existence České republiky (1993–2002) tento počet činil 200–296 případů za rok (průměrně 250). V dalších čtrnácti letech (2003–2016) se již počet dostal pod hranici 200 případů a činil 103−199 případů za rok (průměrně 142). V roce 2017 se tak poprvé v historii dostal počet pod hranici 100 případů za rok a v roce 2019 se tento rekord zopakoval se shodným počtem případů (94). V letech 2021 a 2022 tento pokles dále pokračoval (87 případů) a v roce 2023 bylo zaznamenáno historické minimum, a to 78 případů.
Největší podíl na smrtelných pracovních úrazech v roce 2023 měly již tradičně dopravní nehody na pozemních komunikacích (silnice, kolejiště). Při 27 událostech se smrtelně zranilo 28 zaměstnanců. Z toho se 6 případů událo v železniční dopravě, u všech šlo o sražení chodce vlakem nebo vagonem. V roce 2016 došlo k meziročnímu snížení počtu usmrcených osob při dopravních nehodách na pozemních komunikacích v ČR na 611 osob (tj. pokles o 127 osob). Tento trend pak pokračoval a další velký pokles byl evidován v roce 2020 na 518 osob, tj. o 100 osob méně. V roce 2021 bylo evidováno osob 532 a v roce 2022 pak 528 osob. Pro rok 2023 se uvádí odhadem údaj 530 zemřelých osob.
Pozemní vozidla a ostatní dopravní prostředky se jako zdroje úrazu podílely na vzniku pracovních úrazů s pracovní neschopností nad tři dny jen 3,1 %, na závažných úrazech již 14,6 % a na smrtelných dokonce 39,0 %. Znamená to, že čím byly v pracovní úrazovosti škody na zdraví vážnější, tím více se na tom podílely dopravní nehody. Z policejních statistik vyplývá, že pozemní komunikace v ČR jsou stále nebezpečný prostor, jeden z nejhorších v Evropě. Nejvíce smrtelných pracovních úrazů při autonehodách se událo v odvětví Doprava a skladování (H.), a to 11.
Dalším velmi častým druhem nehod byly pády osob (z výšky, do hloubky, ze střechy apod.) a také pády na osobu (předmětu, břemene, stroje a stromu).
Smrtelné pracovní úrazy byly rozloženy téměř do všech odvětví a v rámci odvětví jejich vznik často souvisel především s prováděnými činnostmi, které zase souvisely se zaměstnáním zraněného zaměstnance (CZ-ISCO). Nelze se proto omezit jen na rozdělení případů podle odvětví podniků (CZ-NACE), ale i na odvětví událostí, které se často liší, dále na činnosti a zaměstnání zraněného zaměstnance.
Nejčastější příčinou u zaměstnance bylo používání nebezpečných postupů a způsobů práce, včetně jednání bez oprávnění, proti zákazu a prodlévání v nebezpečném prostoru, což se stalo celkem v 9 případech. U zaměstnavatele to byla nesprávná organizace práce, neinformovanost mezi zaměstnavateli (17 případů).
Byly zaznamenány 3 události, při nichž zemřeli vždy dva zaměstnanci (autonehoda, udušení a vražda). V roce 2016 nebyl zaznamenaný žádný hromadný případ. Ženy utrpěly čtyři smrtelné pracovní úrazy, z toho dva při autonehodě. Také byl zaznamenaný po mnoha letech jeden případ mladistvého zaměstnance, a to pád (14 m) ze střechy do nezakrytého stavebního otvoru pro světlík, protože se odepnul z jistícího lana.
Tabulka č.1 Ukazatele smrtelné pracovní úrazovosti v ČR v letech 2014–2023
| rok | počet pojištěnců | smrtelné pracovní úrazy | četnost na 10 000 pojištěnců | procento z pracovních úrazů s pracovní neschopností | ||
| celkem | žen | mladis- tvých | ||||
| 2014 | 4 464 057 | 116 | 1 | 0 | 0,26 | 0,26 |
| 2015 | 4 507 012 | 132 | 12 | 0 | 0,29 | 0,28 |
| 2016 | 4 571 305 | 105 | 4 | 0 | 0,23 | 0,22 |
| 2017 | 4 671 825 | 94 | 4 | 1 | 0,20 | 0,20 |
| 2018 | 4 732 737 | 123 | 6 | 0 | 0,26 | 0,27 |
| 2019 | 4 732 889 | 94 | 5 | 0 | 0,20 | 0,21 |
| 2020 | 4 690 373 | 105 | 2 | 0 | 0,22 | 0,25 |
| 2021 | 4 708 165 | 87 | 7 | 0 | 0,18 | 0,19 |
| 2022 | 4 747 949 | 87 | 5 | 0 | 0,18 | 0,20 |
| 2023 | 4 766 867 | 78 | 4 | 1 | 0,16 | 0,18 |
Tabulka č. 2 Smrtelné pracovní úrazy ve vybraných skupinách nehod v ČR v roce 2023 (VÚBP)
| pořadí | kód | skupina nehod | počet | % |
| 1. | 13 | Havárie silničního nebo zvláštního vozidla (vč. mobilního stroje) | 19 | 24,4 |
| 2. | 56 | Pád osoby z lešení, podesty, lávky, plošiny, rampy, z části budovy, stavby a do prohlubně | 16 | 20,5 |
| 3. | 21 | Zachycení, sražení, přejetí, přiražení osoby pohybujícím se strojem (vč. břemenem na něm) | 13 | 16,7 |
| 4. | 22 | Udeření, navinutí, říznutí, stisknutí osoby částí stroje, vtažení do nebezpečných míst na stroji | 6 | 7,7 |
| 5 | 41 | Pád na osobu – stroje, předmětu, části stavby a z nich uvolněných částí | 5 | 6,4 |
| 6 | 42 | Pád na osobu – břemene, nákladu přepravovaného strojem | 4 | 5,1 |
| 7 | 28 | Zasažení elektrickým proudem | 4 | 5,1 |
| Nejčastěji zastoupené skupiny nehod, celkem ze 78 | 67 | 85,9 | ||
Ve výše uvedených skupinách nehod se výrazněji projevily následující typy nehod:
- Havárie silničního nebo zvláštního vozidla (včetně mobilního stroje) – 19 případů
Většinou se jednalo o silniční dopravní nehody. Nejčastěji šlo o řízení automobilu a následný střet s jiným vozidlem nebo pevnou překážkou, a to stromem (5 případů) a domem (1 případ). Čelní střet automobilů byl evidovaný u 2 případů, střet automobilů zezadu byl zaznamenaný 1x a vyjetí z komunikace a převrácení nákladního automobilu na bok také 1x. Jeden případ byl pravděpodobně způsobený indispozicí řidiče. Zavinění těchto havárií bylo většinou na straně zraněného zaměstnance jako řidiče, v menší míře i jiných osob.
- Pád osoby z lešení, podesty, lávky, plošiny, rampy, z části budovy, stavby a do prohlubně
Bylo evidováno 16 případů, z toho byly tři pády z lešení (z výše 4, 10 a 15 m). Ze střechy spadli dva pracovníci, dva propadli střešní krytinou, dva nezakrytým stavebním otvorem a jeden do výtahové šachty. Dále to byly dva pády z výše a po jednom z bednění, z lávky (z 6 m), do lomu (z 11 m) a ze závěsné plošiny (dokonce z 35 m).
- Zachycení, sražení, přejetí, přiražení osoby pohybujícím se strojem
V této skupině nehod došlo k 13 případům. Ve 3 případech se jednalo o autonehodu, tedy sražení a přejetí chodce nákladním automobilem. V šesti případech to bylo sražení a přejetí pracovníka vlakem nebo posunovaným vozem. Čtyři úrazy byly způsobené vysokozdvižným vozíkem, a to sražením, přiražením k nákladnímu automobilu a převrácením.
- Udeření, navinutí, říznutí, stisknutí osoby částí stroje, vtažení do nebezpečných míst na stroji
V těchto šesti případech se jednalo o stisknutí strojem v automatickém režimu, kdy si pracovník stroj nevypnul, než do něj vstoupil. Jednalo se o střihací výrobní linku, balicí linku, tryskací stroj, upichovací stroj a zemní vrtací zařízení. Došlo k přimáčknutí trupu, hlavy nebo více částí těla.
- Pád na osobu – stroje, předmětu, části stavby a z nich uvolněných částí
V této skupině nehod došlo k 5 pádům předmětu na osobu. Ve dvou případech šlo o pád káceného stromu na pracovníka, který jej kácel. V ostatních případech to bylo přimáčknutí k zemi pásovým dopravníkem, sjetí plošiny a pád sloupku plotu.
- Pád na osobu – břemene, nákladu přepravovaného strojem
Čtyři zaměstnanci utrpěli úraz při strojní manipulaci s břemenem při skladování. Při vykládce kamionu vysokozdvižným vozíkem došlo k pádu nákladu, při manipulaci jeřábem se přeřízl úvaz a došlo k pádu plechů a jindy uvolněný úvaz způsobil pád trubky (1100 kg). V posledním případě byl pracovník zavalený balíkem slámy.
- Zasažení elektrickým proudem
Čtyři zaměstnanci utrpěli úraz při zasažení elektrickým proudem. Jednalo se o elektrický výboj v kobce odpojovače, elektrický proud v rozvaděči a elektrický oblouk v koši montážní plošiny. Jeden úraz se odehrál po vystoupení z nákladního vozidla, které se korbou dotklo drátů vysokého napětí.
Vybrané závady BOZP v roce 2023:
Chyby na straně organizace (zaměstnavatel, jiná firma):
- Nesprávná organizace práce, neinformovanost mezi zaměstnavateli – 17 případů
- Chybějící nebo nedostatečná ochranná zařízení a zajištění – 14 případů
- Neprovedené školení zaměstnance, chybějící lékařská prohlídka – 11 případů
- Chybějící, nedostatečné nebo nevhodné OOPP 6 – případů
Chyby na straně zraněného pracovníka:
- Používání nebezpečných postupů nebo způsobů práce, včetně jednání bez oprávnění, proti zákazu a prodlévání v ohroženémprostoru – 9 případů
- Nedostatky osobních předpokladů k řádnému výkonu práce (chybějící tělesné předpoklady, smyslové nedostatky, nepříznivé osobní vlastnosti, okamžité psychofyziologické – 5 případů
- Nepoužívání (nesprávné používání) předepsaných a přidělených OOPP – 4 případy
Ohrožení jinými osobami:
- Používání nebezpečných postupů nebo způsobů práce, včetně jednání bez oprávnění, proti zákazu a prodlévání v ohroženém prostoru – 1 případ
- Úmyslné ohrožení – hádka, napadení – 1 případ
Tabulka č. 3 Smrtelné pracovní úrazy v ČR v roce 2023, činnost
| kód | činnost | počet | % |
| 13 | Ošetřování živočichů, chovatelské práce včetně veterinárních zákroků | 1 | 1,3 |
| 14 | Těžba, soustřeďování dříví | 3 | 3,8 |
| 21 | Rozpojování horniny | 3 | 3,8 |
| 26 | Činnosti spojené s provozem energetických zařízení | 2 | 2,6 |
| 31 | Strojní zpracování | 4 | 5,1 |
| 42 | Opravy, údržba (strojů a zařízení) | 4 | 5,1 |
| 43 | Revize, měření, zkoušení (strojů a zařízení) | 3 | 3,8 |
| 51 | Příprava staveniště, demolice | 2 | 2,6 |
| 52 | Práce betonářské, zednické, stavebně montážní, tesařské a lešenářské | 13 | 16,7 |
| 54 | Stavba a údržba komunikací | 5 | 6,5 |
| 55 | Rekonstrukce a údržba staveb | 2 | 2,6 |
| 61 | Doprava silniční a závodová | 23 | 29,4 |
| 62 | Doprava kolejovými dopravními prostředky | 1 | 1,3 |
| 66 | Skladování včetně obsluhy skladových a manipulačních zařízení | 5 | 6,4 |
| 81 | Chůze, přecházení apod. pohyb mezi objekty, pracovišti | 5 | 6,4 |
| 83 | Pedagogické činnosti | 2 | 2,6 |
| Celkem ČR | 78 | 100,0 | |
Nejčastější jevy
Nejčastějším způsobem zranění byly mechanické účinky (70 případů, tj. 90 %). Byly způsobené zejména dopravními nehodami, pády osob a pády předmětů na osoby. Dále pak sražením mobilním strojem a kontaktem se stacionárním strojem.
Nejčastější příčinou byla nesprávná organizace práce a neinformovanost mezi zaměstnavateli (17 případů). Celkem bylo evidováno 115 závad BOZP.
Porušených předpisů bylo shledáno 125, nejvíce u podniků (zaměstnavatel nebo jiná firma), a to 68. U dopravních nehod podniky neporušily žádný předpis, většina porušení byla na straně zaměstnance a jiné osoby. Zavinění smrtelných pracovních úrazů bylo prokázáno ve 24 případech zraněnému zaměstnanci a ve 39 případech zaměstnavateli nebo další firmě. Zranění zaměstnanci zavinili smrtelné nehody a porušili předpisy pravděpodobně v dalších 3 případech. U těchto případů nebyly informace k analýze k dispozici. Některé případy měly i několik viníků a porušení několika předpisů.
Řidiči a obsluha pojízdných strojních zařízení (třída 83) vykázali v letech 2017–2022 nejvíce případů, v roce 2023 celkem 19. Řemeslníci a opraváři (hlavní třída 7) vykázali nejvíce případů v letech 2014–2016, a to 48 v roce 2014. V roce 2023 již jen 18.
Průměrný věk zraněných zaměstnanců v roce 2023 byl 47 a medián 49 let.
Nejvíce smrtelných pracovních úrazů bylo vykázáno v podnicích zabývajících se stavebnictvím (20 případů), dále dopravou a skladováním (15 případů) a potom zpracovatelským průmyslem (13 případů).
V odvětví těžba a dobývání byly zaznamenány 3 smrtelné pracovní úrazy.
Roztříděním případů podle odvětví událostí, při nichž k smrtelnému pracovnímu úrazu došlo, se ukázalo, že největší počet případů (27) vykázala doprava a skladování.
Činností s největší četností smrtelných pracovních úrazů byla doprava silniční a závodová (23 případů), dále práce betonářské, zednické, stavebně montážní, tesařské a lešenářské (13 případů).
Hromadné smrtelné pracovní úrazy se udály tři, při každém zemřeli dva zaměstnanci. Jednalo se o dopravní nehodu (sražení vlakem), udušení v šachtě odvzdušnění horkovodu a vraždu střelnou zbraní.
Došlo ke 4 smrtelným pracovním úrazům žen. Jednalo se o dvě autonehody, stisknutí automatickou balicí linkou a vraždu.
Pod vlivem alkoholu byly způsobeny čtyři případy, a to při práci s kladivem pád na kámen (s 0,6 promile a THC), pád ze 4 m z lešení, autonehoda (1,6 promile) a vstup do kolejiště, kde projížděl posunovaný vůz (2,4 promile). Údaje o obsahu alkoholu nebyly v některých letech uváděny. Nejvyšší obsah alkoholu v krvi byl naměřený v roce 2006 (3,5 promile) po pádu ze střechy. V roce 2019 to byly 3,0 promile po pádu z lešení z výšky 7 m.
Celkem v 67 případech (86 %) zemřel zraněný zaměstnanec v den úrazu. U zbylých 11 případů se jednalo napřed o závažné pracovní úrazy, které si vyžádaly 166 dnů pracovní neschopnosti, z toho nejdelší trvala 114 dnů. V roce 2007 to bylo rekordních 1 422 dnů pracovní neschopnosti.
Převážná většina (59, tj. 77 %) zraněných zaměstnanců bylo české státní příslušnosti, dále příslušnosti ukrajinské (12 případů), slovenské (4 případy), jeden příslušnosti polské a jeden gruzínské. Těchto 18 cizích státních příslušníků bylo zraněno v 11 případech po pádu osoby, ve 3 případech při autonehodě a po jednom případu sražením vlakem, sražením vysokozdvižným vozíkem, zasažením vysokým napětím a úmrtím.
Tabulka č. 4 Smrtelné pracovní úrazy v ČR v roce 2023, zdroje úrazu
| kód | zdroje úrazu (ESAW) | počet | % |
| 12-13 | Pozemní vozidla, ostatní dopravní prostředky | 29 | 37,2 |
| 11 | Systémy pro dopravu, manipulaci a skladování | 6 | 7,7 |
| 9-10 | Stroje a zařízení mobilní a stabilní | 5 | 6,4 |
| 1-2-3 | Budovy, stavební konstrukce, povrchy | 20 | 25,7 |
| 14 | Materiály, předměty, výrobky, součásti strojů a vozidel, úlomky, prach | 5 | 6,4 |
| 6-7-8 | Ruční nářadí mechanické/nepoháněné | 1 | 1,3 |
| 15 | Nebezpečné látky a přípravky, látky radioaktivní, biologické | 3 | 3,8 |
| 5 | Motory, systémy pro přenos a skladování energie | 4 | 5,1 |
| 18-20 | Živé organismy a lidské bytosti, fyzikální jevy a přírodní živly | 5 | 6,4 |
| 16-17-19 | Ochranná a kancelářská zařízení, hromadný odpad | – | – |
| 99 | Ostatní zdroje | – | – |
| Celkem ČR | 78 | 100,0 | |
Graf uvádí podíl počtu smrtelných pracovních úrazů v odvětvích podniků v roce 2023 v ČR
zdroj: bozpinfo.cz
