Ač se to na první pohled nemusí zdát, i v kancelářích hrozí rizika úrazu. Často nebývají viditelná, o to víc mohou být nebezpečná. V dnešním článku si uvedeme čtyři nebezpečné faktory, kterým je třeba věnovat zvýšenou pozornost.
Ergonomie pracovního místa
Dodržování zásad ergonomie práce a pracovního prostředí je v kancelářském zaměstnání klíčové, protože z dlouhodobého hlediska silně ovlivňuje zdraví člověka. V tomto směru je důležitá součinnost zaměstnavatele se zaměstnanci. Vhodně vybavené pracoviště je bezpečné jen v případě, že jsou zaměstnanci proškolení a vědí, jak vybavení používat.
V posledních letech stále roste počet lidí, kteří mají sedavé zaměstnání a prosedí tak za počítačem téměř celou pracovní dobu. Lidské tělo bylo vyvinuto pro pohyb, nikoli pro sezení, proto s sebou dlouhodobé sezení nese mnoho rizik.
Jaká rizika hrozí?
- Bolesti zad a krční páteře,
- problémy se zrakem,
- chronické bolesti hlavy,
- syndrom karpálního tunelu,
- cukrovka,
- kardiovaskulární onemocnění,
- otoky nohou, tvorba křečových žil,
- nadváha a obezita.
Jak problémům předejít?
Střídání pozic
Jako velmi úspěšná prevence před nemocemi ze sedavého zaměstnání se jeví pravidelné střídání práce vsedě, vestoje a pohybu. Prací ve stoje se posiluje hluboký stabilizační systém, lépe se prokrvují končetiny a mozek, což vede k lepšímu soustředění na práci. Ideálním řešením do kanceláří jsou polohovací stoly, které mají mechanismus s elektrickým motorem a lze tak jednoduše nastavovat výšku pracovní desky dle aktuální potřeby. Jak často střídat jednotlivé pozice je na zvážení každého pracovníka, avšak není doporučeno sedět déle jak 45 minut v kuse. Vhodné je zařadit také krátké procházky či kancelářskou jógu.
Kancelářská židle
Výběr židlí do kanceláří by se neměl podceňovat. Jde o kus nábytku, na kterém zaměstnanci tráví většinu pracovní doby. Vhodná židle by měla snižovat zatížení zádových svalů a poskytovat oporu namáhaným partiím. Židle musí být stabilní, polohovatelná, z prodyšných materiálů a mít dostatečnou nosnost. Nejlepší volbou jsou dynamické židle se synchronním mechanismem, který umožňuje plynulé nastavení sklonu opěráku a sedáku.
Myš a klávesnice
Nesprávná a strnulá poloha rukou na myši a klávesnici může stát za vznikem syndromu karpálního tunelu. Myš a klávesnice by měly být v dosahové oblasti, předloktí a nadloktí by mělo svírat úhel 90°. Pro zdravou polohu rukou slouží ergonomické podložky ke klávesnici i myši, případně ergonomická vertikální myš.
Umístění monitoru
Monitor by měl být umístěn ve vzdálenosti 45-70 cm od očí, přímo před tělem, aby člověk nemusel při pohledu do něj otáčet hlavu. Horní okraj obrazovky by měl být přibližně ve výšce očí. Pokud je podstavec monitoru příliš nízký a nelze výškově nastavit, lze použít ergonomické podstavce pod monitor.
Kromě správného umístění monitoru byste neměli zapomenout na výběr kvalitního monitoru. Se správnou velikostí, rozlišením a funkcemi předejdete bolesti očí i dlouhodobým problémům s bolestí hlavy či migrénou.
Teplota na pracovišti a ochranné nápoje
Především v letních parných dnech může být práce v kanceláři bez klimatizace velmi nepříjemná.
Dle zákona by teplota u kancelářské administrativní práce, vykonávané vsedě s minimální pohybovou aktivitou, měla být minimálně 20 a maximálně 27 °C. Při překročení maximální teploty ještě nedochází ke stavu, kdy je lidský organismus v nebezpečí, proto zaměstnavatel není povinen zavádět zvláštní režim. Režimová opatření se zavádějí, pokud teplota na pracovišti přesáhne 36 °C, v takovou chvíli je zaměstnavatel povinen zajistit pitný režim a ochranné nápoje.
V případě, že je v kanceláří klimatizace, optimální nastavení teploty se pohybuje mezi 22 a 24,5 °C s tím, že rozdíl mezi vnitřní a vnější teplotou by neměl překračovat 6 °C.
Elektrická bezpečnost
Zásah elektrickým proudem může představovat největší riziko závažného pracovního úrazu v kanceláři. Každý zaměstnavatel by měl mít stanovená bezpečnostní pravidla pro manipulaci s elektrickými zařízeními a spotřebiči. Zaměstnanci jsou povinni tyto pravidla dodržovat a při přemísťování elektrických zařízení je vždy nejdříve odpojit od sítě, nedotýkat se částí, které jsou pod proudem a neodstraňovat žádné kryty nebo záslepky.
Pády, zakopnutí, uklouznutí
Pád v kanceláři patří k častým rizikům. Proto je nezbytné udržovat na pracovišti neustále pořádek. Na podlaze by se neměly vyskytovat žádné zbytečné předměty, o které by mohl pracovník zakopnout. Dalším častým úrazem bývá pád z kolečkové židle, kdy je použita místo štaflí nebo schůdků. V neposlední řadě je třeba zabezpečit suchou podlahu po úklidu, aby nedošlo k uklouznutí.
zdroj: bozpinfo.cz